top of page

Tyƶrikokset

  • Writer: Henrik Pirhonen
    Henrik Pirhonen
  • 1.6.2022
  • 4 min kƤytetty lukemiseen

ree

Tyƶntekijƶiden jƤrjestƤytymisvapauden loukkaaminen


Tyƶnantaja tai tƤmƤn edustaja taikka tyƶntekijƤ, joka estƤƤ sen, ettƤ tyƶntekijƤ perustaa luvallisen ammatillisen tai poliittisen yhdistyksen tai kƤyttƤƤ oikeuttaan liittyƤ tai kuulua sellaiseen tai toimia siinƤ taikka tyƶntekijƤt tai heidƤn ammattijƤrjestƶnsƤ asettavat tai valitsevat tyƶpaikalle luottamusmiehen, luottamusvaltuutetun, tyƶsuojeluvaltuutetun tai henkilƶstƶn edustajan konserniyhteistyƶssƤ, voi syyllistyƤ tyƶntekijƶiden jƤrjestƤytymisvapauden loukkaamiseen. Tyƶntekijƶiden jƤrjestƤytymisvapauden loukkaamisesta tuomitaan myƶs se, joka pakottaa tyƶntekijƤn liittymƤƤn tai kuulumaan ammatilliseen tai poliittiseen yhdistykseen. Myƶs rikoksen yritys on rangaistava. Rangaistuksena tekijƤ on tuomittava sakkoon.


Kriminalisoinnilla pyritƤƤn suojaamaan tyƶntekijƶiden yhdistymisvapautta. SƤƤnnƶksessƤ sƤƤdetƤƤn perinteisestƤ niin kutsutusta positiivisesta yhdistymisvapaudesta eli siitƤ, ettƤ ketƤƤn ei saa estƤƤ osallistumasta luvalliseen ammatilliseen tai poliittiseen yhdistystoimintaan. Muunlaisen yhdistystoiminnan, kuten urheilutoiminnan, suojaaminen ei kuulu sƤƤnnƶksen alaan. SƤƤnnƶksessƤ on kriminalisoitu myƶs tyƶntekijƶiden edustajan valinnan estƤminen. KiellettyjƤ ovat esimerkiksi tyƶjƤrjestelyt, joilla edustajan vaalin toimittaminen tehdƤƤn mahdottomaksi.


Rangaistukseen tyƶntekijƶiden jƤrjestƤytymisvapauden loukkaamisesta voidaan tuomita tyƶnantajan ja tƤmƤn edustajan ohella myƶs tyƶntekijƤ. Negatiivisen yhdistymisvapauden loukkaaminen eli jƤrjestƤytymiseen painostaminen on ilmiƶ, joka liitetƤƤn yleensƤ tyƶntekijƤjƤrjestƶihin ja sen toimihenkilƶihin. Rikoksen tekijƤpiiri poikkeaa muista rikoslain tyƶrikoksista, koska tavallisesti tekijƤksi kelpaa vain tyƶnantaja tai tƤmƤn edustaja. Rangaistavuus edellyttƤƤ tahallisuutta, mutta ei kuitenkaan erityistƤ motiivia menettelylle. Positiivisen yhdistymisvapauden loukkauksen taustalla ei tarvitse olla esimerkiksi pyrkimystƤ heikentƤƤ tyƶntekijƤkollektiivia tai rikkoa tyƶsuhteiden laillisia ehtoja. SyynƤ jƤrjestƤytymisen estƤmiseen voi olla esimerkiksi vain yrityksen kiireellinen tilauskanta.


Myƶs yrityksen tasolle jƤƤvƤ jƤrjestƤytymisvapauden loukkaaminen on rangaistavaa. Rangaistavuus ulottuu siis myƶs sellaiseen jƤrjestƤytymisen hƤirintƤƤn ja haitantekoon, joka ei ole johtanut siihen, ettƤ yhdistys jƤƤ perustamatta tai tyƶntekijƤ jƤƤ liittymƤttƤ siihen. JƤrjestƤytymisvapauden loukkaamisen onnistuminen on usein kiinni ennen kaikkea tyƶntekijƶiden pƤƤttƤvƤisyydestƤ eli tyƶnantajasta riippumattomasta seikasta. SƤƤnnƶksessƤ suojataan myƶs negatiivista yhdistymisvapautta eli oikeutta olla liittymƤttƤ tai kuulumatta ammatilliseen tai poliittiseen yhdistykseen. Myƶs perustuslaissa suojataan positiivisen yhdistymisvapauden lisƤksi negatiivinen yhdistymisvapaus. KƤytƤnnƶssƤ on esiintynyt tilanteita, joissa tyƶntekijƤjƤrjestƶ painostaa tyƶnantajaa siirtƤmƤƤn jƤrjestƤytymƤttƶmƤn tyƶntekijƤn muuhun tyƶhƶn. Myƶs yritys loukata negatiivista yhdistymisvapautta on rangaistavaa.


VƤhƤisen henkisen painostamisen tai sosiaalisen syrjimisen kohdalla jƤrjestƤytymisvapauden loukkaamisen tunnusmerkistƶ ei tƤyty. KyseessƤ on rangaistava teko vain silloin, jos painostaminen tai sosiaalinen syrjiminen on niin voimakasta, ettƤ sen kohteelle ei jƤƤ tosiasiassa muita vaihtoehtoja kuin liittyƤ yhdistykseen. Vaikka luottamusmiehellƤ tai luottamusvaltuutetulla onkin usein mahdollisuus vaikuttaa jƤrjestƤytymisasteeseen, hƤntƤ ei kuitenkaan voida asettaa rangaistusvastuuseen pelkƤstƤƤn sillƤ perusteella, ettƤ hƤn ei ole estƤnyt muiden painostustoimia. MyƶskƤƤn ylimƤƤrƤisen taloudellisen etuuden tarjoaminen ei ole pakottamista. Se, ettƤ ns. kuoppakorotukset osoitetaan sƤƤnnƶnmukaisesti vain ammattiyhdistyksen jƤsenille, ei pakota ketƤƤn ryhtymƤƤn yhdistyksen jƤseneksi. Kyseeseen tulee lƤhinnƤ uhkaaminen jollakin kielteisellƤ, kuten lomauttamisella, irtisanomisella tai toisiin tehtƤviin siirrolla.


Luvattoman ulkomaisen tyƶvoiman kƤyttƶ


Tyƶnantaja tai tƤmƤn edustaja, joka ottaa palvelukseen tai pitƤƤ palveluksessa ulkomaalaisen, jolla ei ole tyƶntekijƤn oleskelulupaa tai muuta tyƶntekoon Suomessa oikeuttavaa lupaa, voi syyllistyƤ luvattoman ulkomaisen tyƶvoiman kƤyttƶƶn. Luvattoman ulkomaisen tyƶvoiman kƤytƶstƤ tuomitaan myƶs urakan tai aliurakan antaja tai tyƶn teettƤjƤ taikka heidƤn edustajansa, joka laiminlyƶ varmistua siitƤ, ettƤ sen ulkomaiselle yritykselle antamassa urakointi- tai aliurakointityƶssƤ taikka ulkomaisen yrityksen sen kƤyttƶƶn asettamana vuokratyƶvoimana tyƶskentelevillƤ ulkomaalaisilla tyƶntekijƶillƤ on tyƶntekijƤn oleskelulupa tai muu tyƶntekoon Suomessa oikeuttava lupa. Rangaistuksena tekijƤ on tuomittava sakkoon tai vankeuteen enintƤƤn yhdeksi vuodeksi.


Ulkomaalaisen tyƶskentelyn edellytyksenƤ Suomessa on lƤhtƶkohtaisesti erityinen tyƶntekijƤn oleskelulupa. Tyƶnantajan tai tƤmƤn edustajan on varmistuttava tyƶsuhteen jatkuessa siitƤ, ettƤ ulkomaalaiselle on myƶnnetty uusi tyƶlupa. EU:n kansalaisilla, pohjoismaalaisilla sekƤ Liechtensteinin ja Sveitsin kansalaisilla ei kuitenkaan ole tyƶlupavelvollisuutta. Luvattoman ulkomaisen tyƶvoiman kƤyttƶ voi tulla rangaistavaksi vain tahallisena. Usein tyƶhƶnottotilanteessa tapahtuva henkilƶllisyyden toteaminen johtaa sen havaitsemiseen, ettƤ kyseinen tyƶhƶn otettava henkilƶ on ulkomaalainen, joka tarvitsee vaadittavan tyƶntekijƤn oleskeluluvan. Jos tyƶnantaja ei kuitenkaan havaitse sitƤ, ettƤ tyƶntekijƤ tarvitsee tƤllaisen luvan, syyte voidaan hylƤtƤ tahallisuuden puuttuessa.


Ulkomaisen vuokratyƶvoiman kƤyttƶ on yleistynyt. Koska ulkomaisen tyƶnantajan saaminen vastaamaan luvattomasta tyƶnteosta on erittƤin vaikeaa, vastuuseen on sƤƤnnƶksessƤ lisƤksi asetettu suomalainen toimeksiantaja. TƤmƤn pitƤƤ varmistua siitƤ, ettƤ urakointi- tai aliurakointityƶssƤ taikka vuokratyƶvoimana tyƶskentelevillƤ ulkomaalaisilla on vaatimusten mukainen tyƶntekijƤn oleskelulupa tai muu lupa. TƤmƤkin tekomuoto on rangaistava vain tahallisena. Jos urakan saanut ulkomainen yhtiƶ on alallaan luotettava ja tunnettu yritys, suomalainen tyƶnantaja voi helpommin luottaa siltƤ saamaansa ilmoitukseen eikƤ yksityiskohtaista tarkistusta tyƶluvista voida edellyttƤƤ.


Vastuun kohdentuminen


Rikoslain tyƶrikoksia koskevassa luvussa rangaistavaksi sƤƤdetystƤ tyƶnantajan tai tƤmƤn edustajan menettelystƤ tuomitaan rangaistukseen se, jonka velvollisuuksien vastainen teko tai laiminlyƶnti on. TƤtƤ arvioitaessa on otettava huomioon asianomaisen asema, hƤnen tehtƤviensƤ ja toimivaltuuksiensa laatu ja laajuus sekƤ muutenkin hƤnen osuutensa lainvastaisen tilan syntyyn ja jatkumiseen. Vastuun kohdentamissƤƤnnƶksen pyrkimyksenƤ on vastata siihen, kuka tai ketkƤ organisaation sisƤllƤ ovat vastuussa tyƶrikoksesta. Kun tyƶnantaja on yksittƤinen luonnollinen henkilƶ, ei ongelmia synny. Tyƶnantaja-asemassa toimiva ammatinharjoittaja tai yksityishenkilƶ on vastuussa omista vƤƤrinkƤytƶksistƤƤn.


Tyƶrikoksiin syyllistytƤƤn kuitenkin yleensƤ yhtiƶmuotoisessa toiminnassa, jolloin rangaistukseen tuomitaan tyƶnantajan edustaja. Avoimessa yhtiƶssƤ ja kommandiittiyhtiƶssƤ vastuunalaiset yhtiƶmiehet ovat teosta vastuussa tekijƤnƤ sen mukaan, mikƤ heidƤn tosiasiallinen osallistumisensa on. ƄƤnetƶn yhtiƶmies on kommandiittiyhtiƶssƤ pelkkƤ sijoittaja, eikƤ ole vastuussa yhtiƶssƤ tehdyistƤ tyƶrikoksista. OsakeyhtiƶssƤ on lƤhtƶkohtana, ettƤ rangaistusvastuuseen joutuu aktiivisesti toiminut taikka puutteellisuudesta tai epƤkohdasta vastuussa oleva hallituksen jƤsen, toimitusjohtaja tai muu esimies. Osakeyhtiƶn osakkaat eivƤt osakkaan ominaisuudessa joudu rangaistusvastuuseen yhtiƶn toiminnasta. Useissa tapauksissa laiminlyƶnteihin ja virheisiin on syyllistynyt useita tyƶnantajan edustajia.


Tyƶrikoksesta tuomitaan rangaistukseen siis se, jonka velvollisuuksien vastainen teko tai laiminlyƶnti on. On siis kyse siitƤ, kenen tai keiden olisi pitƤnyt toimia yhteisƶssƤ huolellisemmin eli kenen syyksi laiminlyƶnti voidaan lukea. Esimerkiksi osakeyhtiƶlaissa sƤƤdetƤƤn yleispiirteisesti yhtiƶn hallituksen ja toimitusjohtajan tehtƤvƤnjaosta, mutta siinƤ ei tarkkarajaisesti osoiteta eri tehtƤviƤ yhtiƶn eri toimielimille tai johtajille. TyƶlainsƤƤdƤnnƶssƤ taas ei ole sƤƤnnƶksiƤ siitƤ, kuka vastaa tyƶnantajavelvoitteista organisaation sisƤllƤ. Siten keskeiseen asemaan nousevat tyƶnantajaorganisaation sisƤiset jƤrjestelyt. Usein joudutaankin turvautumaan yhteisƶssƤ vakiintuneeseen ja hyvƤksyttƤvƤƤn kƤytƤntƶƶn.


Vastuuta kohdistettaessa on otettava huomioon myƶs henkilƶn asema organisaatiossa. Muodollinen asema ei ole keskeinen arviointikriteeri vastuun kohdentamisessa. Ensi sijassa vastuu kohdennetaan todellisten valta- ja vastuusuhteiden mukaan. Jos esimerkiksi alemman esimiehen todellinen valta on suuri, hƤn voi joutua vastuuseen muodollisesti heikosta asemastaan huolimatta. Rikosoikeudellisesti vastuussa ovat vain ne henkilƶt, joilla on ollut tosiasiallinen vaikutusmahdollisuus pƤƤtƶksissƤ. Vastuukysymykseen voidaan vastata vain ottamalla huomioon tietty tilanne, tietty organisaatio ja tietty henkilƶ kyseisessƤ asemassa.


Rangaistusvastuu kohdennetaan ennen kaikkea tehtƤvien ja toimivaltuuksien perusteella. TehtƤvƤ tarkoittaa asiaa, joka jonkun on hoidettava yhteisƶssƤ. Toimivaltuudet tarkoittavat valtaa kƤskeƤ, mƤƤrƤtƤ, hankkia, investoida tai ryhtyƤ muuhun toimenpiteeseen, joka on vƤlttƤmƤtƶn jonkin tehtƤvƤn tƤyttƤmiselle. TehtƤvƤt ovat siis esimiehen vƤlittƶmiƤ velvollisuuksia yrityksessƤ, kun taas toimivaltuudet ovat esimiehen oikeuksia puuttua toisten tekemisiin. TehtƤvien ja toimivaltuuksien laajuus osoittaa sen, kuinka laajoihin pƤƤtƶksiin henkilƶ on oikeutettu ja toisaalta velvollinen. Alemmalla esimiehellƤ voi esimerkiksi olla suppeat toimivaltuudet, mutta hƤn voi olla velvollinen keskeyttƤmƤƤn tyƶskentelyn ja ilmoittamaan puutteesta toimivaltaiselle esimiehelleen. YlemmƤn esimiehen vastuu tƤllƶin on ryhtyƤ toimenpiteisiin viivytyksettƤ ilmoituksen tai tiedon saatuaan.


MikƤli kaipaat apua tyƶrikoksiin liittyen, ota yhteyttƤ osaaviin lakimiehiimme.


Rikoslaki (39/1889) Luku 47


Osakeyhtiƶlaki (624/2006)


bottom of page